De Kongeblå vinder bronze i Herning

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå vinder bronze i Herning
En historisk Lyngby-sæson blev i dag afsluttet på fremragende manér, da De Kongeblå sikrede sig bronzemedaljer efter en flot sejr i Herning

En direkte duel om bronzemedaljerne var på menuen, da Lyngby mødte FC Midtjylland på MCH Arena. De Kongeblå ville få medaljer med en sejr eller uafgjort. FC Midtjylland skulle bruge tre point.

Det var tydeligt at mærke, at der var meget på spil. Kampen var fra begyndelsen fyldt med nerve og intensitet, men de åbne målchancer lod dog vente på sig. Ulvene fra Herning satte sig tidligt på spillet, men lykkedes ikke i starten med at sætte brandvarme Paul Onuachu i scene. Lyngby-spillerne havde svært ved at holde fast på bolden, men de forsvarede til gengæld deres eget mål glimrende.

Den første store chance faldt til FC Midtjylland efter 20 minutters spil, og det var netop den store angriber, Paul Onuachu, der fik muligheden. Han fik dog ikke ordentligt traf på sin afslutning, som Jesper Hansen let klarede. Minuttet efter var han endnu tættere på, da han satte panden på et indlæg fra Rasmus Nissen, men hovedstødet gik tæt forbi målet.

De Kongeblå var under hårdt pres i det meste af halvlegen, men efter lidt mere end 30 minutters spil lykkedes det at komme frem til en stor chance, da Jesper Christjansen spillede Bror Blume fri, men den unge Lyngby-spiller skød tæt forbi målet i den situation. Det gjorde han ikke minuttet efter, da Mikkel Rygaard fandt ham med en lille kort og maskeret aflevering. Bror Blume afsluttede fladt med venstrebenet og bolden havnede bag Johan Dahlin i FC Midtjylland-målet. 1-0 til De Kongeblå og et stort skridt tættere på medaljerne.

Bror Blume fik en chance mere for at udbytte føringen, men afslutning havnede ikke inden for rammen. Rasmus Nissen var tæt på at udligne i den anden ende, men Jesper Hansen var på plads i den situation. Lige inden pausen burde Lyngby have fordoblet føringen, da Kim Ojo var helt alene med Johan Dahlin, men den store nigerianske Lyngby-angriber fik driblet den bold ud i sandet og fik slet ikke afsluttet.

De Kongeblå fik dog alligevel fordoblet deres føring inden pausen, da Lyngby-kreatøren, Mikkel Rygaard, vandt en duel tæt på feltet, driblede en enkelt mand og sparkede bolden ind med venstrebenet. Et fremragende mål af teknikeren, som bragte stor glæde hos de mange medrejste Lyngby-fans.

Det mål betød, at De Kongeblå kunne gå til pause foran 2-0 og med det ene ben til medaljefest. Et meget imponerende udgangspunkt efter en halvleg, hvor FC Midtjylland i lange perioder havde domineret spillet.

Midtjyderne skulle score minimum tre mål i anden halvleg, så Jess Thorup startede de sidste 45 minutter med en dobbelt udskiftning. Rafael van der Vaart og Kristian Riis kom på banen fra begyndelsen af anden halvleg for at skabe pres på Lyngbys defensiv. Fem minutter efter pausen fik FC Midtjylland også halvlegens første store chance, da Jonas Borring sendte et forsøg mod mål, men endnu en gang var Jesper Hansen en sikker sidste skanse.

Ulvene pressede på mod Lyngby-målet, og efter 56 minutter var de meget tæt på at reducere. Paul Onuachu fik skovlet et forsøg af sted, men stolpen stod i vejen for FC Midtjylland-topscoreren.

De Kongeblå forsvarede sig meget disciplineret, så midtjyderne fik ikke skabt mange chancer – på trods af spilovertaget. Lyngby-spillerne var sjældne gæster på midtjydernes banehalvdel, men når de besøgte den, var de farlige. Efter 72 minutter kunne Mikkel Rygaard have slået det sidste søm i kisten på en omstilling, men hans afslutning ramte Johan Dahlin i hovedet og gik til hjørne.

Det søm blevet slået i få minutter efter, da indskiftede Jeppe Kjær blev sendt i dybden. Han lobbede bolden over Johan Dahlin og sendte Lyngby ualmindeligt tæt på medaljerne. Et flot mål af den lille Lyngby-topscorer, som altså bragte De Kongeblå foran 3-0.

Jeppe Kjær virkede meget tændt, og måske også overtændt. Få minutter efter 3-0-scoringen tabte han i hvert fald hovedet, da han lavede en voldsom hævnaktion, som dommeren, Michael Tykgaard, korrekt takserede til et rødt kort.

Det betød dog ikke det store for kampen. For med 10 minutter igen var det en umulig opgave for FC Midtjylland at score fire mål.

Kampen endte derfor med en 3-0-sejr til Lyngby. En formidabel præstation, som satte punktum for en historisk sæson.

Match Facts:
FC Midtjylland – Lyngby Boldklub 0-3 (0-2)
1-0 Bror Blume (34)
2-0 Mikkel Rygaard (45)
3-0 Jeppe Kjær (75)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK), 20. Jeppe Brandrup, 30. Hallgrimur Jonasson, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen –  9. Lasse Fosgaard (<-> 15. Jeppe Kjær (70)), 10. Mikkel Rygaard (<-> 13. Alexander Munksgaard (87)), 22. Bror Blume – 27. Kim Ojo (<-> 23. Jens Odgaard (86))

Ikke benyttet:, 16. Andreas Larsen, 2. Thomas Guldborg Christensen, 17. Casper Højer Nielsen, 33. Gustav Marcussen.
Advarsler:
Andre Rømer – FC Midtjylland