Comeback-Boysen sikrede derbysejr mod FCN

Foto: fodboldbilleder.dk

Comeback-Boysen sikrede derbysejr mod FCN

På en scoring af hjemvendte David Boysen sejrede De Kongeblå fredag aften 1-0 over FC Nordsjælland i forårspremieren på Right to Dream Park

To måneder og lidt til var det siden, at De Kongeblå sidst spillede om point, men den lange ventetid var ovre fredag aften, hvor Lyngby åbnede forårets ALKA Superliga med et lokalbrag mod FC Nordsjælland på Right to Dream Park. Som altid er premierekampe uforudsigelige, og læg dertil, at kampen også var et vaskeægte derby – så har man vist opskriften på et spændende opgør som starten på et mindst lige så spændende og afgørende forår.

Et lokalderby byder normalt på hård fight, og der skulle da heller ikke gå mange sekunder – helt præcis seks – før netop det var tilfældet. Her plantede Godsway Donyoh en støvle i hovedet på Michael Lumb, der måtte have en forbinding om hovedet, mens FCN-angriberen fortjent blev præsenteret for et gult kort – så var vi ligesom i gang.

Den intense stemning var som sagt ventet, men at den skulle kombineres med poleret spil, var måske mindre forudset. Ikke desto mindre startede værterne flot og lagde hurtigt De Kongeblå under pres, hvilket blandt andet resulterede i en afslutning på stolpen fra Karlo Bartolec. Kort efter misbrugte Emiliano Marcondes en stor chance bagerst i feltet, men så vågnede Lyngby-spillerne også op til dåd, efter indledningsvist at have haft problemer med værternes uventede 3-4-3-opstilling.

Først sendte Bror Blume David Boysen i dybden, men en smule presset fik den hurtige fløj placeret sin afslutning for tæt på FCN-keeper Runar Alex Runarsson, som parerede til hjørne. Knap halvvejs gennem de første 45 minutter kom Boysen dog i fokus igen, og det kunne han i høj grad takke Jeppe Kjær for. Den ihærdige angriber havde ellers mistet bolden til Patrick Mtiliga, men han generobrede den fra en nonchalant FCN-anfører for derefter at sende en hård bold ind foran kassen. Her kom Boysen ilende, og tæt under mål kunne han gøre det til 1-0 i sin comeback-kamp for De Kongeblå.

Tæt på den halve time var det så FC Nordsjælland, der rørte på sig, men en årvågen Jesper Hansen kom godt ud af sit mål og tvang FCN-topscorer Marcus Ingvartsen til at sende bolden over mål. Resten af halvlegen var præget af en del boldtab og uskønt spil, og derfor var det ikke uventet, at de første 45 minutter af lokalbraget sluttede, som det startede, nemlig med temperamenterne i kog. I en kæmpe klynge af røde og blå spillere fik Jeppe Kjær, Mathias Jensen og Mads Pedersen tildelt et gult kort for diverse bataljer, og derfor var det nok meget godt, at dommer Lars Christoffersen kort efter fløjtede de 22 spillere i omklædningsrummet.

Mens første halvleg bød på masser af chancer, var de sidste 45 minutter en helt anden historie. Det startede ellers lovende med en stor David Boysen-chance allerede i det første minut, men desværre sendte 1-0-målskytten sin afslutning på tværstangen, efter han flot var blevet serviceret af Jeppe Kjær. Derfra var det meget småt med chancer til nogen af holdene i resten af anden halvleg, og selv mod slutningen fik værterne ikke for alvor sat De Kongeblå under det tryk, det er forventet, når man er bagud 0-1.

Dermed endte det med en Lyngby-sejr i forårspremieren på Right to Dream Park, og så kan man jo passende henlede til det banner, FC Nordsjælland-fansene indledte kampen med stolt at fremvise: ”Vi er røde, I er små – Lyngby er dem, vi altid vil slå.” Røde er de i hvert fald, men denne fredag aften tog De Kongeblå altså sejren på banen og ikke mindst på lægterne. Der skal lyde en rungende applaus til de mange medrejsende Lyngby-fans, som leverede en kulisse, der fik Right to Dream Park til at føles som hjemmebane.

Med sejren avancerer Lyngby til Superligaens tredjeplads, som minimum indtil runden er færdigspillet. Næste fredag gælder det Esbjerg på hjemmebane, og vi håber naturligvis på lige så fornem opbakning i jagten på en plads i mesterskabsspillet.

Match Facts:

FC Nordsjælland – Lyngby Boldklub 0-1 (0-1)
0-1 David Boysen (21)
Lyngbys startopstilling: 1. Jesper Hansen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (c), 24. Thomas Sørensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 22. Bror Blume, 10. Mikkel Rygaard (<-> 9. Lasse Fosgaard (74)), 21. David Boysen (<-> 19. Kristoffer Larsen (74)) – 15. Jeppe Kjær (<-> 27. Kim Ojo (87))
Ikke benyttet:
16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 23. Jens Odgaard, 30. Hallgrimur Jonasson
Advarsler:
Godsway Donyoh og Patrick Mtiliga, Mathias Jensen, Mads Pedersen – FC Nordsjælland
Mikkel Rygaard, Jeppe Kjær, Martin Ørnskov og Kim Ojo – Lyngby BK
Tilskuertal: