Endnu en udlandsprofessionel køber sig ind i Lyngby Boldklub

foto (c) Per Kjærbye

Brian Hamalainen, der pt. spiller i Zulte Waregem, går med i gruppen af tidligere Lyngby-spillere, der investerer i klubben.
Lyngby Boldklub fik i februar nye ejere, da gruppen ”Friends of Lyngby” overtog posten som hovedaktionær fra de tidligere ejere, der nu er helt ude af billedet i Lyngby Boldklub. Kort efter trådte den tidligere Lyngby-spiller og nuværende landsholdsspiller Andreas Bjelland til som medinvestor – og nu har endnu en tidligere Lyngby-spiller så meldt sig på banen.
Brian Hamalainen, der spillede 99 kampe for Lyngby Boldklub i perioden 2006-2011, bliver således investor i Lyngby Boldklub A/S sammen med Andreas Bjelland, og dermed er der formet en gruppe af tidligere spillere – og nu aktionærer – i Lyngby Boldklub.
”Vi er utrolig glade og stolte over, at tidligere spillere melder deres ankomst, og vil hjælpe deres gamle klub i det omfang de kan. Det er et fantastisk signal til omverdenen og et bevis på, at der er meget stor sympati om vores nye projekt”, lyder det fra administrerende direktør Birger Jørgensen.
Det nye Lyngby-projekt
En af klubbens nye medejere, Mads Byder, ser udlandsproffernes støtte som et udtryk for den nye fortælling hos De Kongeblå samt indholdet af den nye ejerkreds.
”Det er fantastisk med den her støtte fra spillere i udlandet. Ikke at økonomien er sikret for evigt med disse overførsler, men signalværdien er stor. Jeg tror, at de både vil sende en tanke til det sted, der hjalp dem på vej og måske siger goddag igen en gang i fremtiden. Men vi ser det også som et tegn på, at de tidligere ejere er helt ude, og der bakkes om den seriøsitet og de værdier, der nu er tilbage på dagsordenen i Lyngby Boldklub” siger Mads Byder.
Bestyrelsesformand Tommy Petersen er enig og supplerer med, at han især hæfter sig ved, at ejerskiftet har givet nye og positive vinde omkring Lyngby Boldklub:
”Vi har renset tavlen i forhold til det til gamle ejerskab. Men arbejdet er ikke slut endnu. Vi er på vej ind i endnu en vigtig fase, hvor vi rydder op og stabiliserer yderligere. Vi er både glade for og ydmyge omkring, at Brian er gået med i Bjelland-gruppen, og at det også tegner til, at flere tidligere Lyngby-spillere går med i den gruppe” fortæller Tommy Petersen.
I Lyngby Boldklub-regi kom Brian Hamalainen til klubben fra Allerød i ungdomsårene og var en fast del af ungdomsholdene frem til førsteholdsdebuten i 2007.
Hamalainen, der er venstre back, nåede derefter 4 sæsoner som førsteholdsspiller for Lyngby i både 1. division og Superligaen, inden han efter 2010/11-sæsonen skiftede til belgisk fodbold og Zulte Waregem. Her fik han så stor succes, at topklubben Genk hentede ham efter blot en enkelt sæson. Hamalainen var derefter i Genk, indtil han i skiftede i 2016 tilbage til Zulte.