Vild kamp på Lyngby Stadion endte med remis

Foto: fodboldbilleder.dk

Fire mål, straffespark og en udvisning – der var knald på, da FC Midtjylland besøgte Lyngby Stadion
På en blæsende efterårs søndag dannede Lyngby Stadion rammer om opgøret mellem Thomas Nørgaards tropper og FC Midtjylland. Det var en svær opgave, som ventede De Kongeblå, for FC Midtjylland var inden starten af runden rækkens nummer ét. Lyngby-spillerne burde dog alligevel have tro på tingene – efter at være gået fra banen uden nederlag i deres seneste fem kampe mod midtjyderne.
Den kraftige vind påvirkede spillet fra kampens begyndelse, som var præget af mange boldtab og fejl på grund af de vejrmæssige vanskelige forudsætninger.
Midtjyderne, der havde deres to skarprettere Paul Onuachu og Alexander Sørloth med fra start, virkede farlige, når de besøgte den sidste tredjedel af banen. Der skulle da heller ikke gå lang tid før de kom i front. Alexander Sørloth udfordrede flot Michael Lumb, og slog et skarpt indlæg ind i hovedet på Mikkel Duelund, som var søgt i feltet, fra den position var det ingen sag for det unge talent at heade FC Midtjylland i front. 1-0 til midtjyderne, der var på vej mod at udbygge deres sejrsstime til imponerende seks sejre i træk.
Lyngby-spillerne var dog meget tæt på at udligne efter 18 minutter, da costaricaneren Mayron George snød det mest af Midtjylland-defensiven med en smart vending. Han tordnede derefter mod Jesper Hansen i FC Midtjylland-buret, og fik også sendt en meget kvalificeret afslutning mod mål, der sneg sig forbi den fjerneste stolpe.
Kort efter var costaricaneren igen på spil. Endnu en gang løb han fra de midtjyske forsvarer, og denne gang tog han et træk uden om den tidligere Lyngby-keeper, som nedlagde ham i feltet. Efter lidt hjælp fra den ene mållinjedommer, der blev forsøgt testet på Lyngby Stadion, fløjtede Jakob Kehlet for staffespark. Det sparkede Mikkel Rygaard sikkert i kassen midt i målet. En vigtig scoring for Lyngby-kreatøren, der noterede sig for sin første Superliga-scoring i indeværende sæson.
Mayron George var dog ikke færdig med at drive gæk med forsvarsspillerne fra FC Midtjylland. Få minutter efter snød han igen Midtjylland-stopperne på kanten af feltet, og efter et par små træk hamrede han bolden i hjørnet. En fremragende scoring af Lyngby-angriberen, der i den grad har fundet formen i Kongens Lyngby.
Kampen bølgede herefter frem og tilbage. Der var ikke meget kontrolleret fodbold, men chancerne, intensiteten og underholdningen manglede virkelig ikke.
Der kom ikke flere mål inden pausen. De Kongeblå gik derfor til pause med en 2-1-føring efter en første halvleg, hvor Mayron George stjal showet.
Anden halvleg var dårligt startet før Lyngby fik modvinden at føle. Jakob Poulsen sendte et hjørnespark afsted, som sejlede hele vejen mod mål og ramte den bagerste stolpe, inden den lidt tilfældigt ramte Lasse Fosgaard i ryggen og gik i mål. 2-2 efter bare ét minut af anden halvleg.
Midtjyderne havde herefter et par store muligheder for at bringe sig i front, som Mikkel Andersen dog fik afværget.
Kampbilledet lignede meget billedet fra første halvleg. FC Midtjylland var mest på bolden, mens Lyngby med Mayron George lurede på omstillinger i en uskøn, men meget underholdende fodboldkamp.
Midtjylland pressede på, og i perioder var Mayron den eneste trussel offensivt for De Kongeblå, men han skabte alligevel problemer. Efter 71 minutter trak han det andet gule kort på den ungarske midtstopper Zsolt Korsmár, der derfor blev sendt i bad 20 minutter før tid.
Det vendte kampen. Med lidt mindre end 10 minutter tilbage af kampen fik Lyngby en stor mulighed for at komme i front. Mikkel Rygaard fik sendt en god afslutning mod mål, som Jesper Hansen måtte give en retur på. Den faldt for fødderne af Bror Blume, der dog fik overplaceret sit forsøg. Få minutter efter var også Mayron George også tæt på, men han fik ikke ordentligt ram på sit hovedstød.
Kampen endte derfor 2-2.

Match Facts:
Lyngby Boldklub – FC Midtjylland 2-2 (2-1)
0-1 Mikkel Duelund (11)
1-1 Mikkel Rygaard (22)
2-1 Mayron George (26)
2-2 Lasse Fosgaard (selvmål) (46)
Lyngbys startopstilling:
1. Mikkel Andersen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen (c), 48. Oliver Lund, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen – 9. Lasse Fosgaard (<-> 6. Mathias Hebo (77)), 10. Mikkel Rygaard, 22. Bror Blume (<-> 27. Kim Ojo (83)) – 12. Mayron George
 Ikke benyttet: 16. Andreas Larsen, 2. Thomas Guldborg Christensen, 11. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer Nielsen, 19 Kristoffer Larsen
 Advarsler:
Mayron George – Lyngby Boldklub