Lyngby måtte nøjes med smal sejr

Foto:fodboldbilleder.dk

De Kongeblå vandt tidligere på aftenen 1-0 over Bangor City i første runde af Europa League-kvalifikationen

Det var længe en drøm, så begyndte folk at håbe på det og til sidst var det en målsætning. Her til aften blev det for alvor en realitet, da De Kongeblå tog hul på deres europæiske eventyr mod Bangor City fra Wales på Lyngby Stadion. Det var også den første kamp for De Kongeblå, siden de tilbage i slutningen af maj sikrede sig bronzemedaljerne i Herning.
Lyngby-spillerne var klare favoritter i kampen, som de også dominerede fra start. Den første chance faldt til Kristoffer Larsen, der skulle tage sig af et frispark fra en farlig position, men nordmanden overplacerede desværre sit forsøg.
En endnu større chance kom minuttet efter, da Kim Ojo var helt fri i det lille felt efter et godt opspil. Nigerianeren headede desværre lige på den walisiske keeper, som var under hårdt pres fra starten af kampen. De Kongeblå, Lyngby-spillere virkede meget tændte fra starten af kampen. Og efter 12 minutter resulterede det også i en tidlig føring. Bolden havnede hos Bror Blume efter et hjørnespark. Han tog en berøring og hamrede den ind med venstrebenet. Et fremragende mål af Lyngby-knægten, der bliver ved med at forbedre sit spil.
Bolden var konstant på walisernes banehalvdel, og forskellen mellem de professionelle spillere fra Lyngby og de deltidsprofessionelle spillere fra Wales, var til at få øje på i kampen. Efter en halvtimes spil var stillingen dog forsat kun 1-0 til Lyngby. Chancerne havde dog været der til, at De Kongeblå kunne have været foran med mere end et enkelt mål, men ind ville den ikke. De to hold gik dermed til pause med stillingen 1-0.
David Nielsen skiftede to spillere ud fra starten af anden halvleg, men kampbilledet fortsatte. Lyngby skabte mange chancer og var meget på bolden, men havde svært ved at få den i nettet.
Bangor City kunne have fået en meget ufortjent udligning efter en lille times spil, da den rutinerede midtbanespiller Gary Taylor-Fletcher kom helt alene igennem. Men den nye Lyngby-keeper, Mikkel Andersen, fik afværget det forsøg med en flot parade med foden.
Større chancer kom Bangor City ikke frem til. Det gjorde Lyngby til gengæld. De Kongeblå blev ved med at presse waliserne, men bolden ville bare ikke ind. David Boysen, Mathias Hebo og Jeppe Kjær havde alle store muligheder for at bringe Lyngby på 2-0, men bolden ville ikke ind. Det var tydeligt, at waliserne var tilfredse med det smalle nederlag. De brugte alle tricks i bogen i forsøget på trække tiden.
Med fem minutter igen skulle Lyngby i den grad have udbygget deres føring. Bolden faldt ned for fødderne af Jeppe Kjær i det lille felt, men i stedet for at prikke bolden i nettet hamrede han den over mål.
Minuttet efter fik Lyngby endnu en kold spand vand i hovedet, da Hallgrimur Jonasson korrekt blev tildelt sit andet gule kort, og måtte gå tidligt i bad. Det lagde en dæmper på kampen, der sluttede med en 1-0-sejr til Lyngby. Et resultat, som waliserne nok er mest tilfredse med.
Match Facts:
Lyngby Boldklub – Bangor City 1-0 (1-0)
1-0 Bror Blume (12)
Lyngbys startopstilling: 1. Mikkel Andersen (GK), 20. Jeppe Brandrup (c), 30. Hallgrimur Jonasson, 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb – 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen (<-> 6. Mathias Hebo (45)) –  19. Kristoffer Larsen, 10. Mikkel Rygaard (<-> 21. David Katz Boysen (45)), 22. Bror Blume – 27. Kim Ojo (<-> 15. Jeppe Kjær (67))
Ikke benyttet:, 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 9. Lasse Fosgaard, 17. Casper Højer Nielsen,18. Kevin Tshiembe
Advarsler:
Martin Ørnskov, Halgrimur Jonasson – Lyngby Boldklub