Foråret åbnes med lokalderby mod FCN

Foto: fodboldbilleder.dk

Foråret åbnes med lokalderby mod FCN

Fredag aften går turen til Right to Dream Park, hvor De Kongeblå skal krydse klinger med FC Nordsjælland i et sandt lokalderby

Nu skal vi ikke vente meget længere. Fredag aften spiller De Kongeblå den første kamp om point i mere end to måneder, når ALKA Superligaens forårssæson sparkes i gang med et lokalderby mod FC Nordsjælland på Right to Dream Park.

Som altid ser fans af begge mandskaber frem til det opgør, og forventningerne bliver ikke mindre med tanke på det forår, der venter de 14 Superliga-klubber. Der resterer nemlig kun fem runder af grundspillet i dette års ALKA Superliga, og når de er overstået, skal holdene for første gang nogensinde inddeles i de forskellige puljer, som denne sæsons nye struktur indbefatter.

I Lyngbys tilfælde ser det særdeles lovende ud med en aktuel femteplads, der efter 26 spillerunder sikrer en plads i mesterskabsspillet. Bag De Kongeblå befinder der sig dog et utroligt tæt felt af forfølgere, som blandt andet tæller FC Nordsjælland, der på niendepladsen har 25 point efter 21 kampe. Dermed er de blot seks point efter David Nielsens tropper, og det kan derfor blive uhyggeligt tæt, hvis ikke Lyngby får point på Right to Dream Park.

Incitamentet for at yde det maksimale bør altså ikke mangle hos De Kongeblå, der yderligere kan motivere sig ved, at de led et nederlag i det omvendte opgør tilbage i august måned. Her sejrede FC Nordsjælland 1-0 på Lyngby Stadion på en scoring af Marcus Ingvartsen, efter Lyngby-spillerne alene i første halvleg ellers havde vadet i store tilbud eller forsøgt sig med kompetente afslutninger.

Netop Marcus Ingvartsen er nok manden, De Kongeblå skal holde øje med fredag aften, for han har indtil videre stået for hele 12 af FC Nordsjællands 30 Superliga-scoringer i denne sæson. Den unge FCN-angriber er ofte blevet serviceret af den hurtige kantspiller Ernest Asante, der med syv målgivende afleveringer topper Superligaens assist-liste, så ham gør Lyngby-spillerne nok også klogt i at holde øje med.

Naturligvis er det dog ikke kun FC Nordsjælland, der kan stille et slagkraftigt mandskab, for De Kongeblå har også flere dygtige strenge at spille på. Til fredagens opgør må David Nielsen og co. dog se bort fra Alexander Munksgaard, der endnu sidder ude med en skade, mens Jesper Hansen til gengæld – på trods af diverse spekulationer om det modsatte – er til rådighed til kampen. I alt tæller truppen 18 mand.

Lyngbys trup til kampen mod FC Nordsjælland:
1. Jesper Hansen (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 5. Martin Ørnskov, 7. Jesper Christjansen, 9. Lasse Fosgaard, 10. Mikkel Rygaard, 15. Jeppe Kjær, 19. Kristoffer Larsen, 20. Jeppe Brandrup, 21. David Boysen, 22. Bror Blume, 23. Jens Odgaard, 24. Thomas Sørensen, 27. Kim Ojo, 30. Hallgrimur Jonasson.

Fredagens kamp fløjtes i gang klokken 18.00 på Right to Dream Park af dommer Lars Christoffersen. Vi håber naturligvis at se en masse kongeblå supportere på lægterne, men føler du ikke for at tage den korte tur til Farum, kan du følge kampen på TV3 Sport 1.