De Kongeblå vinder Bet25 Ligaen

Foto: fodboldbilleder.dk

De Kongeblå vinder Bet25 Ligaen
Med en 4-3-sejr i en hæsblæsende affære på Vejle Stadion kan De Kongeblå nu kalde sig for vindere af dette års Bet25 Liga
De Kongeblå var søndag eftermiddag draget til et solbeskinnet Vejle Stadion i sæsonens sidste udebanekamp, hvor der bestemt var en del på spil for begge mandskaber. Mens Lyngby-spillerne med en sejr og hjælp fra Silkeborg endegyldigt kunne sikre sig førstepladsen i Bet25 Ligaen, var dagens værter pisket til sejr og samtidigt afhængige af, at Silkeborg netop ikke besejrede Horsens. Som 1. divisions to mest scorende mandskaber forventede mange måske et festfyrværkeri før kampen, og de knap 3.000 tilskuere fik da også, hvad de kom efter – i hvert fald på den front.
De Kongeblå – som i dag var iført den gule udebanetrøje – lagde bedst fra land, og allerede i løbet af de første fem minutter havde Mikkel Rygaard to forsøg, som gik over mål og blev blokeret af en forsvarsspiller. Han tog dog revanche få minutter senere, da en dårlig Vejle-clearing dumpede ned midt i feltet, hvor offensivspilleren tæmmede bolden og helflugtede den mod kassen – umiddelbart fik Rygaard ikke ordentligt ramt på den, men det lod netop til at snyde Kristian Fæste i Vejle-buret, som kunne se 1-0-scoringen hoppe i mål via den fjerneste stolpe.
En virkelig god start af De Kongeblå, der fortsatte ufortrødent og kort efter var uhyre tæt på endnu en scoring, da Rygaard sendte et hjørnespark ind mellem venner og fjender, som kun lige blev clearet tæt under mål. Derefter gik gassen dog en smule af ballonen, og værterne kom bedre med, selvom en scoring ikke ligefrem lå i kortene. Ikke desto mindre kom Vejle tilbage på lige vilkår, da Oliver Thychosen efter knap tyve minutters spil sendte et farligt indlæg ind foran mål, som Thomas Mikkelsen akkurat ikke nåede frem til. Han fik imidlertid forvirret Andreas Larsen i Lyngby-målet tilstrækkeligt til, at målmanden måtte vente med at lave sit udfald, og som det så ofte før er set, sejlede bolden derfor videre i mål.
Fem minutter senere var den så gal igen, og endnu en gang var det Oliver Thychosen, som indtog en hovedrolle. De Kongeblå blev fanget lidt ude af balance, og på en halv omstilling sendte Simon Nagel fløjspilleren afsted, som kvitterede ved på fornem vis at støde bolden ind over en fremstormende Andreas Larsen. På trods af efterfølgende pæne muligheder til både Lars Brøgger og Christian Sivebæk blev der ikke scoret yderligere i første halvleg, og de to hold gik derfor i omklædningsrummene ved stillingen 2-1 til hjemmeholdet.
Starten på anden halvleg mindede i høj grad om starten på første, for det var De Kongeblå, der kom bedst ud af starthullerne. Således var der igen end ikke spillet ti minutter, før Mikkel Rygaard blev retvendt i mellemrummet, hvorefter han tog et par træk ind i banen og til sidst køligt sparkede 2-2-udligningen fladt i kassen uden chance for Kristian Fæste. Kort efter var Thychosen lige ved at blive hattrick-helt med et kontrolleret forsøg, mens Surprise angrebet efter misbrugte en stor mulighed, da han helt alene sparkede langt forbi mål.
Det tydede altså gevaldigt på, at kampens sidste scoring endnu ikke var faldet, og ti minutter efter Rygaards udligning bragte De Kongeblå sig da også foran. Bror Blume trykkede af lidt ude for feltet, og da Kristian Fæste gav en returbold, var Frederik Gytkjær hurtigt over den, hvorfor han nemt kunne sparke sit 10. sæsonmål og 3-2-scoringen i kassen. Chanceorgiet fortsatte imidlertid i begge ender, og således skulle der kun gå knap ti minutter til, før indskiftede Christian Kudsk sparkede udligningen ind bag Andreas Larsen på et fladt hug i det korte hjørne. Lige efter var Anders Kaagh så ved at bringe hjemmeholdet foran, og med små ti minutter tilbage måtte Andreas Larsen afvise Patrick Rasmussen, som var kommet alene igennem.
Mod slutningen tydede det pludselig mest på en Vejle-scoring, men så stemplede anfører Thomas Sørensen bogstaveligt talt ind ved at bruse frem og stjæle bolden fra hjemmeholdet midt på banen. Dennis Sørensen overtog derfra og satte afsted mod mål, inden han lagde den ud til Rygaard, som inde foran mål fandt en helt fri Gytkjær, der nemt kunne heade 4-3-scoringen i kassen og dermed gøre sig til dobbelt målscorer. I kampens absolut døende sekunder var han på en soloaktion så lige ved at lave to til tre, men Fæste stod i vejen, og det blev derfor ved 4-3.
Det kan Gytkjær og co. nok leve med, for da Horsens samtidig tabte til Silkeborg, er De Kongeblå nu vindere af dette års Bet25 Liga inden sidste spillerunde mod Fredericia. 64 point i 32 kampe og en plusmålscore på 23 taler sit tydelige sprog, og der er nok ikke mange, som vil modsige, at David Nielsens tropper har været det bedst spillende hold i 1. division i denne sæson, og at førstepladsen og oprykningen er fuldt fortjent.
Match Facts:
Vejle BK – Lyngby BK 3-4 (2-1)
0-1 Mikkel Rygaard (7), 1-1 Oliver Thychosen (17), 2-1 Oliver Thychosen (23), 2-2 Mikkel Rygaard (54), 2-3 Frederik Gytkjær (67), 3-3 Christian Kudsk (74), 3-4 Frederik Gytkjær (85)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (GK) – 20. Jeppe Brandrup, 12. Mads Nordam, 24. Thomas Sørensen (c), 3. Michael Lumb – 14. Philip Rasmussen (<-> 32. Oliver Kjærgaard (81)), 22. Bror Blume – 9. Lasse Fosgaard, 21. Mikkel Rygaard, 10. Surprise (<-> 19. Dennis Sørensen (75)) – 30. Lars Brøgger Hansen (<-> 26. Frederik Gytkjær (38))
Ikke benyttet:
1. Viktor Noring (GK), 6. Mads Gabel, 17. Casper Højer Nielsen, 25. Daniel Jensen
Advarsler:
Steffen Kielstrup, Christian Kudsk og Simon Nagel – Vejle BK