Trænerteamet evaluerer efteråret

foto: fodboldbilleder.dk
Nielsen og Nørgaard evaluerer efteråret

Cheftræner David Nielsen og assistent Thomas Nørgaard sætter ord på deres første halve år i klubben, hvor den ene succeshistorie har efterfulgt den anden.

I sommerpausen tiltrådte et helt nyt trænerteam i Lyngby Boldklub, der skulle være med til at indfri målsætningen om at rykke op i Superligaen. David Nielsen og Thomas Nørgaard blev præsenteret som henholdsvis cheftræner og assistenttræner, og med en førsteplads i Bet25 Ligaen til følge må man sige, at trænerduoen indtil videre har været en succes.

”Jeg havde en god fornemmelse i de tidlige samtaler, og da jeg kiggede på truppen. Den fornemmelse er blevet bekræftet her i efteråret. Det har været nogle gode fem måneder i spidsen for holdet, hvor vi har formået at ramme de rigtige knapper,” siger cheftræner David Nielsen, der bakkes op af Thomas Nørgaard:

”Det har været tilfredsstillende. 41 point kan man jo ikke sætte en finger på. Derudover synes jeg, at det altoverskyggende, som vi skal forholde os til, det er at rykke op. Og med 41 point i efteråret har vi naturligvis taget nogle rigtig gode skridt i den retning,” siger Thomas Nørgaard.

Det flotte efterår er naturligvis ikke og alene de to træneres fortjeneste, for kulturen og det store sammenhold i Lyngby Boldklub har også spillet en stor rolle i de mange succesoplevelser.

”Det omklædningsrum, vi har, vil jeg fremhæve som klart den største årsag til, at David og jeg kunne komme ind relativt sent og lykkes fra dag ét. Spillerne har fra starten været samlet omkring det her projekt, vi har kørende i Lyngby Boldklub, og det har været afgørende og klart vores største styrke her i efteråret,” siger Thomas Nørgaard.

David Nielsen er enig, men fremhæver også nogle af de folk i og omkring klubben, som mange måske ikke bemærker i samme grad som spillere og trænere:

”Stemningen i klubben som helhed har været fantastisk. Jeg føler en utrolig stor opbakning fra alle i klubben, og om det er moderklubben eller den kommercielle afdeling, så er der en vilje til at skubbe den her fodboldklub fremad, og det har været rigtig fedt at opleve.”

I en halvsæson, der har budt på 13 sejre i ligaregi og pokaltriumfer mod AB, Ledøje-Smørum og Esbjerg, kan det svært at udpege ét højdepunkt. David Nielsen vil da også hellere fremhæve noget mere overordnet:

”Det helt store højdepunkt har været, at vi fra dag ét har formået at finde frem til den vinderkultur, der findes i et omklædningsrum. Vinderkultur er jo et ord, som alle bruger, men det handler i bund og grund om, at trænerteamet og spillerne opnår en fælles forståelse for det overordnede mål, så vi fortsat kan udvikle os. Det er det vigtigste,” siger cheftræneren, mens Thomas Nørgaard går lidt længere og fremhæver en specifik kamp:

”Jeg synes, at vi har været gode til at rejse os i modgang, og der er det tydeligste for mig en af succesoplevelserne i pokalturneringen, selvfølgelig bedst kendetegnet ved vores 1-0-sejr over Esbjerg på hjemmebane. Hver eneste gang, vi har sat en mand ind fra bænken, så har vedkommende bare præsteret. Det taler sit tydelige sprog, når man vinder over en Superliga-modstander med en mand i undertal i en time, og så endda med et hold, hvor mange ikke har spillet så ofte,” siger assistenten.

På trods af – eller måske netop på grund af – det flotte efterår er snakken om sidste sæson allerede begyndt. Her overvintrede De Kongeblå også på en oprykningsplads, men det blev spoleret i et forfærdeligt forår, der kun kastede 14 point af sig.

”Når sådan noget sker, sætter det selvfølgelig sine spor, men det er nogle helt andre spillere og en helt anden trænerstab i dag. Vi skal være klar over, at det gik dårligt sidste forår, og der er helt sikkert nogle ting, vi kan komme til at opleve igen, men der skal vi være klar til at hjælpe spillerne. Vi har allerede vist, at det ikke er farligt at tabe en fodboldkamp i ny og næ, så længe du har det rigtige fokus hele tiden, og derfor er det heller ikke et problem, hvis vi taber et par kampe i foråret,” siger David Nielsen, inden Thomas Nørgaard slutter af:

”Jeg tror ikke på, at det kan lade sig gøre to gange i træk at spille to så forskellige halvsæsoner. Når det er sagt, så er det ikke noget, jeg har en fornemmelse af, at spillerne bruger krudt på, og det sidste, vi som trænerteam skal, er at tage afsæt i noget, som foregik, før vi var der. Det er ikke, fordi vi er bange for at tale om det, for sket er sket, og det kan vi ikke ændre på, men det er ikke noget, vi bruger krudt på.”

Spillerne og trænerteamet holder lige nu juleferie, men de starter op igen den 7. januar med fysiske tests, mens første træningskamp er den 16. januar. Yderligere information om programmet for opstarten følger.