U17 og U19 er tilbage i kamp lørdag

foto: fodboldbilleder.dk
De Kongeblå talenter gæster Brøndby
Lyngbys U17- og U19-hold skal i morgen på besøg i Brøndby til to opgør med vidt forskellige dagsordener.
Trofaste Lyngby-supportere kan sandsynligvis genkalde sig adskillige drabelige opgør mod Brøndby i de gode, gamle dage, og i morgen formiddag er der så mulighed for at opleve en snært af den gamle rivalisering. Det sker, når De Kongeblås U17- og U19-hold gæster Brøndbys ditto på Vestegnen.
Bundopgør på U19-siden
U19-holdene ligger fra land klokken 11.30, og lidt atypisk for de to klubbers størrelse er der faktisk tale om et bundopgør i U19 Ligaen. Værterne er således næstsidst i rækken med fem point for otte kampe, mens De Kongeblå står noteret for præcis samme tal på rækkens tiendeplads, en placering højere end de blå-gule. Begge mandskaber har haft tre ugers pause, fordi U19 Ligaen har ligget stille grundet U19-landsholdets tur til Malta, og den pause kom sandsynligvis belejligt for begge hold.
Ingen af de to mandskaber formåede nemlig at vinde en kamp i oktober måned, og vi skal således stadig helt tilbage til første spillerunde for at finde Lyngby-talenternes seneste sejr. Brøndbys eneste sejr i sæsonen fandt sted mod OB i slutningen af september, hvor man sejrede 1-0, og siden da er det blevet til nederlag mod FC Midtjylland og AaB samt pointdelinger mod Vejle og Randers Freja.
Det er dog ikke kun i forhold til tabellen, at det tyder på et tæt opgør i morgen formiddag – det gør det også, når man ser på de to holds indbyrdes statistik. Fem af de seneste ti møder er således endt med en Brøndby-sejr, mens Lyngby har taget stikket i fire af opgørene, og en enkelt kamp er endt uafgjort. Senest blev det 2-2 i en kamp i foråret på Lyngbys baner, mens Brøndby-mandskabet generelt har sejret på hjemmebane, hvor de har vundet fire af de fem seneste møder.
Der venter altså en svær kamp for De Kongeblå talenter i morgen på Vestegnen, men på trods af den resultatmæssigt dårlige stime har Lyngby-drengene præsteret fint i mange af sæsonens kampe, og kan de finde noget af det opløftende spil frem igen, er chancerne for sejr bestemt til stede.
U17 skal tilbage på sporet
På U17-siden er dagsordenen en helt anden, for her er begge hold med fremme i den bedre halvdel. Sammen med rækkens førerhold, FC København, har Lyngbys U17-hold spillet færrest kampe i denne sæsons U17 Liga, men på trods af det, befinder de sig alligevel på en syvendeplads med 16 point for ni kampe. Brøndby har spillet én kamp mere og står ligeledes noteret for ét point mere end De Kongeblå, så også her tyder det på et tæt opgør.
Den forudsigelse bliver yderligere bekræftet, når man ser på de to mandskabers indbyrdes statistik. Her har de blå-gule godt nok en lille fordel med fem sejre i de seneste ti møder, men Lyngby-talenterne har dog formået at sejre tre gange samt sikre to uafgjorte, og så sent som i sidste sæson sejrede de 2-0 på Vestegnen.
De to mandskaber kommer til kampen med lidt blandede resultater i bagagen. Brøndby vandt senest 4-1 over OB, mens De Kongeblå – som var oversiddere sidste weekend – ugen forinden havde tabt 3-1 til samme modstander. Omvendt har Lyngby-talenterne tidligere på sæsonen besejret både FC Nordsjælland og Haderslev, hvilket Brøndby ikke formåede, og det siger blot lidt om, hvor vigtigt det bliver at være klar på dagen. Om U17-talenterne er det, finder vi ud af i morgen eftermiddag fra klokken 13.45 på Brøndbys baner.