Lyngby skal ride videre på bølgen mod Vestsjælland

Torsdag aftens vanvittige pokalsejr over Esbjerg vil sent blive glemt, men allerede i morgen går det på ny løs for De Kongeblå, når FC Vestsjælland byder op til dans hjemme på Harboe Arena i Bet25 Ligaens 10. spillerunde. På trods af vestsjællændernes øjeblikkelige status som bundprop er det bestemt ikke en kamp, der må undervurderes, og det er derfor ekstremt vigtigt, at torsdagens pokaltømmermænd er banket effektivt ud af kroppen, når dommer Jesper Nielsen fløjter kampen i gang.
FC Vestsjælland møder, ligesom Lyngby, op til morgendagens opgør med pokalbold i benene, efter de i onsdags måtte se sig besejret 2-0 af de forsvarende pokalmestre, FC København. Det opgør var i øvrigt en gentagelse af sidste sæsons pokalfinale, men der er løbet meget vand under broen, siden Superliga-nedrykkerne i maj måned blev besejret 3-2 af FCK efter forlænget spilletid. Profiler som Rasmus Festersen, Apostolos Vellios, Marc Dal Hende og Jan Kristiansen har alle søgt nye græsgange, mens Michael Lumb og Dennis Sørensen heller ikke er at finde i klubben længere, efter de som bekendt skiftede Slagelse ud med Lyngby henover sommeren.
I tirsdags tog FC Vestsjælland dog revanche ved at hente den tidligere Lyngby-spiller, Lee Rochester, der på transfervinduets sidste dag fik sin kontrakt med De Kongeblå ophævet, men ellers har det været småt med vestsjællandsk spillertilgang op til denne sæson. Superliga-nedrykkerne har imidlertid stadig prominente navne i truppen, heriblandt forsvarsklipperne, Jean-Claude Bozga og Anders Kure, anfører Henrik Madsen og målmand Thomas Mikkelsen. Derudover kan nævnes rutinerede spillere som Anders Due, Peter Nymann og den tidligere Lyngby-spiller, Morten Bertolt, så på papiret er det bestemt ikke et dårligt mandskab, de Kongeblå i morgen skal forsøge at besejre.
På trænerfronten er der også sket ændringer siden sidste sæson, hvor Michael Hansen stod i spidsen for FC Vestsjælland. For en lille måneds tid siden blev han efter en dårlig sæsonstart fyret og erstattet af Michael Hemmingsen, der endnu ikke har overbevist resultatmæssigt. Fire nederlag i fire kampe er det således blevet til under Hemmingsens ledelse, og mens onsdagens nederlag til FCK nok er til at forstå, så skal der point på kontoen mod HB Køge, Næstved og Horsens, hvis man vil overleve i Bet25 Ligaen. Det kom der imidlertid ikke, og derfor står FC Vestsjælland indtil nu blot noteret for tre point, som er kommet efter uafgjorte resultater mod Vejle, Fredericia og FC Roskilde.
Mens De Kongeblå kan glæde sig over at være langt bedre kørende end FC Vestsjælland, kan morgendagens værter måske finde trøst i, at de generelt har et godt tag på Lyngby-drengene. De to mandskaber krydsede sidst klinger i ligasammenhæng i sæsonen 2012/13, hvor vestsjællænderne vandt alle tre indbyrdes opgør med 1-0, 2-0 og 4-1. Faktisk skal man helt tilbage til den 30. maj 2010 for at finde en Lyngby-sejr i en officiel kamp, da De Kongeblå dengang sejrede 2-1 på udebane på scoringer af Ayoub Sørensen og Kim Aabech. I mellemtiden er det også blevet til en enkelt kongeblå sejr i en træningskamp, men det ændrer ikke på, at Lyngbys spillere skal være toptændte, når det i morgen klokken 15.00 går løs på Harboe Arena.

Lyngbys trup mod FC Vestsjælland:
1. Viktor Noring (GK), 16. Andreas Larsen (GK), 2. Thomas Guldborg Christensen, 3. Michael Lumb, 4. Mathias Tauber, 7. Jesper Christjansen, 8. Oke Akpoveta, 9. Lasse Fosgaard, 10. Surprise, 11. Danilo Arrieta, 14. Philip Rasmussen, 15. Jeppe Kjær, 17. Casper Højer, 19. Dennis Sørensen, 20. Jeppe Brandrup, 21. David Katz Boysen, 24. Thomas Sørensen, 25. Daniel Jensen, 26. Frederik Gytkjær.
En spiller sies fra senest 1 time før kick-off.