Lyngby sikkert videre i DBU Pokalen

Lyngby styrede løjerne, eliminerede enhver chance for en pokaloverraskelse og sejrede stensikkert med 5-0 i eftermiddagens pokalkamp mod Ledøje-Smørum. Dennis Sørensen blev dobbelt målscorer.
Efter 3-0 i første runde over AB ville DBU Pokal-lodtrækningen – med møje og besvær – det sådan, at Lyngby skulle en tur til Smørum. Den kamp blev spillet onsdag eftermiddag og foran et rekordpublikum på Ledøje Idrætscenter viste De Kongeblå, at der trods alt er et par niveauer til forskel fra toppen af 1. division og til Danmarksserien.
Lyngby satte sig hurtigt på opgøret, om end der skal lyde ros til hjemmeholdet – dels for det talstærke publikum, som bestemt var 1. division værdigt. Men især for spillelysten og den jagten på chancer i omstillingsfasen, som var muligheden for at skabe pokaloverraskelsen.
Kampen var faktisk indledningsvis temmelig jævnbyrdig og blottet for chancer. Ingen af holdene kunne låse op for modstanderen, og selvom Lyngby forsøgte sig både med høje indlæg, flade indlæg, overlap, dybe bolde og hvad der ellers er i taktikbogen, så forsvarede Ledøje-Smørum sig fint – i hvert fald i kampens første halve time. Derefter brændte det på for hjemmeholdet.
Efter 33 minutter åbnede Lyngby målfesten, da Bror Blume aggressivt udnyttede en opspilsfejl i hjemmeholdets forsvar. Han sendte den øjeblikkeligt til Gustav Therkildsen, der lavede en god vending og sikkert sparkede den ind til 1-0. Og ja, det var Gustav Therkildsen – ikke Dennis Sørensen, som den ellers fremragende og særdeldes underholdende stadionspeaker fik annonceret.
Føringen holdt helt frem til pausen, men i 2. halvleg satte Lyngby turbo på med 4 gode scoringer. Dennis Sørensen åbnede sin målkonto med et flot hovedstødsmål allerede efter to minutter, og så var kampen egentlig punkteret.
Igen må vi fremhæve stadionspeakeren, der gav et par gode kommentarer med på vejen til Lyngbys indskiftninger. Især Surprise fik store roser, men det var en anden indskifter, der stjal showet – nemlig Frederik Gytkjær. Den offensive midtbanespiller satte efter 69 minutter Bror Blume op til scoring med en flot dyb stikning som blev udnyttet efter fortjeneste. Og med syv minutter igen levede Surprise så op til rosen med et flot raid, fandt Gytkjær, der tordnede bolden på overliggeren – på riposten var Dennis Sørensen klar og så stod det 4-0.
I overtiden var gassen for alvor sevet ud af hjemmeholdet, og så kunne Gytkjær trumfe en overlegen indskiftning med selv at komme på tavlen efter et flot gennemspillet angreb. 5-0 og Lyngby er sikkert videre i DBU Pokalen efter et særdeles flot arrangement og en solskinsrig eftermiddag på Ledøje Idrætscenter.
Match Facts:
Ledøje-Smørum Fodbold – Lyngby BK 0-5 (0-1)
0-1 Gustav Therkildsen (33), 0-2 Dennis Sørensen (47), 0-3 Bror Blume (69), 0-4 Dennis Sørensen (83), 0-5 Frederik Gytkjær (90+1)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen (c) – 6. Mads Gabel, 12. Mads Nordam, 18. Adnan Curovic, 17. Casper Højer – 22. Bror Blume, 32. Oliver Kjærgaard (<-> 10. Surprise (72)) – 29. Jesper Blicher (<-> 26. Frederik Gytkjær (60)), 27. Mads Kaalund (<-> 13. Vito Mistrati (43)), 23. Gustav Therkildsen – 19. Dennis Sørensen.
Ikke benyttet:
Jonas Elkjær (GK)