U19-topscorer sikrede 1-1 i Viborg

Lyngby Boldklub sluttede hæderligt af og fik udlignet Viborgs sene føringsmål. Dermed sluttede sæsonens 33. og sidste kamp 1-1. Gustav Therkildsen sikrede pointet.
Lyngby var lørdag eftermiddag taget til Viborg for at få afsluttet en sæson, der har budt på et fantastisk efterår og et – lad os være ærlige – mindre godt forår. Modstanderen fra Viborg har til gengæld været rækkens mest stabile og det havde på forhånd sikret midtjyderne oprykning til Superligaen.
For Lyngby gjaldt det om dels at sikre 3. pladsen i 1. division og dels om at sikre en hæderlig afslutning på sæsonen. De Kongeblå gik derfor efter sejren, men i 1. halvleg var det nok Viborg som var bedst. Oprykningsfesten skulle sikres, og den motivation var nok til at sikre hjemmeholdet den største chance i en ellers relativt chancefattig 1. halvleg.
Den største mulighed tilfaldt Mathias Wichmann, der tæt under mål sparkede langt over rammen. Viborg-midtbanespillerens holdkammerater Serge Deble havde ellers sørger for optimale betingelser for Wichmann. Også Serge Deble havde muligheden til at bringe Viborg foran, men Andreas Larsen i Lyngby-målet kom alligevel til pause uden at have lukket mål ind. Lyngby var presset relativt langt tilbage, og havde rigeligt at gøre med at forsvare, så offensive aktioner forblev i undertal i forhold til Viborgs ditto.
De tendenser fortsatte i 2. halvleg, der heller ikke blev nogen stor oplevelse for begge mandskaber. Men den chancefattige forestilling fik alligevel et attraktivt twist i kampens slutning. For med tre minutter igen kom hjemmeholdet foran. Antonio Stankov satte fart på i højre side og satte et flot indlæg ind til Jeppe Curth. Herfra svigtede den rutinerede offensivspiller ikke og så kunne jubelen bryde løs og oprykningsfesten nåede et nyt niveau på stadion i Viborg.
Men Lyngby ville det anerledes, og i kombination med indskiftningen af U19-topscorer Gustav Therkildsen var det en god opskrift på et udligning. I kampens tilllægstid lykkedes det nemlig for De Kongeblå at sikre et enkelt point og en hæderlig afslutning på sæsonen. Gustav Therkildsen var manden med sidste fod på et fint Lyngby-angreb og så kunne Lyngby juble over et enkelt point.
Kampen slutter 1-1 i Viborg og i kombination med Vendsyssels nederlag mod Skive betyder det, at De Kongeblå slutter som nummer 3 i 1. division.
Match Facts:
Viborg FF – Lyngby BK 1-1 (0-0)
1-0 Jeppe Curth (87), 1-1 Gustav Therkildsen (90+1)
Lyngbys startopstilling:
16. Andreas Larsen – 20. Jeppe Brandrup, 4. Mathias Tauber (<-> 6. Rasmus Minor (46)), 24. Thomas Sørensen, 17. Casper Højer – 5. Valon Ljuti, 13. Vito Mistrati – 9. Lasse Fosgaard, 19. Bradley Surprise, 8. Martin Andersen (<-> 22. Bror Blume (73)) – 26. Frederik Gytkjær (<-> 23. Gustav Therkildsen (88)).
Ikke benyttet: Nicklas Højlund (GK), Mathias Mejer, Jesper Christjansen, Lee Rochester.
Advarsler:
Lasse Fosgaard, Lyngby BK