Dramatisk Lyngby-sejr over AGF

Det lykkedes onsdag aften for Lyngby Boldklub at få slettet en 14 år gammel rekord, da De Kongeblå ude mod AGF hentede alle tre point. 3-2 lød scoren på til stor glæde for Lyngby-spillerne.
Onsdag aften var nok engang i fodboldens tegn. Lyngby var taget til Århus for at få vasket søndagens mindre imponerende indsats i AB af sig, men modstanderen fra AGF var naturligvis storfavoritter – ikke blot i den generelle oprykningskamp, men også på dagen, hvor de hvide fra Fredensvang kunne notere sig, at Lyngby manglede både Mathias Tauber, Martin Andersen og Patrick Mortensen.
Desuden var kortene blandet i en tætpakket fodbolduge, hvilket blandt andet gav chancen fra start til Vito Hammershøy-Mistrati, Mathias Mejer og Kristian Lindberg. Og både de, resten af holdet og de få, men trofaste, Lyngby-fans på stadion skulle få en god aften. Efter en jævnbyrdig start på opgøret fik begge hold chancen – for Lyngby var det en afslutning fra Lee Rochester, mens AGF var tæt på efter et hjørnespark, hvor Kim Aabech blev blokeret.
Efter den jævnbyrdige begyndelse overtog AGF en del af initiativet, og det var på trods af et par ganske fine Lyngby-opspil. Hjemmeholdet trykkede mest på, og efter 38 minutter kunne Mate Vatsadze stige til vejrs på et højt indlæg og heade bolden i mål bag Nicklas Højlund, der nok gerne ville have snuppet det overkommelige forsøg fra divisions-topscoreren. Målet var indledningen på en hektisk afslutning på første halvleg, hvor yderligere to scoringer – et til hvert hold – faldt før pausen.
Efter 41 minutters spil var det nemlig AGFs tur til at dumme sig. Frederik Gytkjær fik lovligt generet Alexander Juel Andersen til et mistimet hovedstød og så var "Gytten" alene igennem med rutinerede Steffen Rasmussen. I duellen var Lyngby-spilleren køligst og sikkert udlignede han til 1-1. Stillingen holdt dog nok engang kun få minutter, for som sagt kom AGF også på tavlen. En skarp omstilling havnede hos formstærke Kim Aabech, og han sendte bolden mellem benene på en prisgivet Højlund til pausestillingen 2-1.
Publikum var fornøjede over en underholdende og målrig første halvleg, men de glade ansigter i smilets by stivnede i 2. halvleg, hvor Lyngby leverede en imponerende omgang fight og kynisme – og derigennem vendte kampen helt på hovedet. Allerede fra første fløjt var De Kongeblå offensive, aggressive og bedst i duellerne. Fysisk var de AGF overlegne og det skabte chancer: Først til Thomas Sørensen, der for anden kamp i træk måtte se et forsøg blive reddet på målstregen, mens forsvarskollega Mads Nordam også fik muligheden med en god afslutning.
Lyngby var drøn-farlige selvom der ikke altid kom afslutning på de gode angreb, men gæsterne viste også tænder. Stephan Petersen var tæt på at finde Mate Vadsatze foran mål, men den georgiske angriber manglede lige en fodlængde fra sin anden scoring. Aabech fik også muligheden i et nyt kontraangreb, men det var ikke gæsternes dag. For i den anden ende fik Lyngby hjørnespark efter 67 minutter. Bolden blev smækket ind i boksen, hvor Lindberg, Nordam og Sørensen fikserede AGFerne, og så kunne Lasse Fosgaard score sit første sæsonmål med hovedet tæt under mål.
AGF var tæt på at svare igen øjeblikket efter, da Danny Olsen fik chancen i en lynhurtig AGF-omstilling. Den tidligere landsholdsspiller kom alene med Højlund, men hans knaldhårde afslutning strøg over mål. Hjemmeholdet havde generelt en god periode lige efter Fosgaard-scoringen, men Lyngby kæmpede videre og høstede som fortjent seks minutter før tid. David Boysen bar bolden frem i en Lyngby-kontra og sendte læderet videre til Philip Rasmussen, der lagde bolden ind foran mål – her dukkede islandske Helgi Danielsson op og headede bolden sikkert i mål. Eneste problem var at Danielsson var AGF-spiller og dermed kunne midtbanespilleren notere sig for et uheldigt selvmål.
En hektisk afslutning bød på et tungt AGF-pres, masser af nervepirrende tillægsminutter og en stor portion tænding fra begge sider. 3 gule kort og en massiv mængde fight senere kunne Lyngby-spillerne dog juble over en fortjent 3-2-sejr på NRGi Park – den første Lyngby-sejr i Århus i 14 år. Med sejren fastholder De Kongeblå positionen i toppen af tabellen.
Match Facts:
AGF – Lyngby BK 2-3 (2-1)
1-0 Mate Vatsadze (38), 1-1 Frederik Gytkjær (41), 2-1 Kim Aabech (44), 2-2 Lasse Fosgaard (68), 2-3 Helgi Danielsson (selvmål, 84)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas Højlund – 20. Jeppe Brandrup, 24. Thomas Sørensen, 12. Mads Nordam, 2. Mathias Mejer Knudsen – 14. Philip Rasmussen, 13. Vito Hammershøy-Mistrati (<-> 7. Jesper Christjansen (90+2)) – 15. Lee Rochester (<-> 9. Lasse Fosgaard (58)), 26. Frederik Gytkjær (<-> 5. Valon Ljuti (89)), 21. David Katz Boysen – 19. Kristian Lindberg
Ikke benyttet: Kristian Joensen, Rasmus Minor, Bror Blume, Casper Højer Nielsen.
Advarsler:
Stephan Petersen, Martin Jørgensen og Jesper Lange – alle AGF