Lyngby sejrede ude mod Horsens

Lyngby hentede en flot 2-0 ude over AC Horsens søndag eftermiddag. Bror Blume og David Boysen scorede målene for Lyngby, der lægger sig i spidsen af ligaen efter 2 spillerunder.
Casa Arena i Horsens har ikke været noget rart bekendtskab for De Kongeblå, der siden Horsens' nye stadion stod klar aldrig har vundet på udebane over "Den Gule Fare". Søndag eftermiddag var de to mandskaber igen klar til duel, og stik mod historien og favoritværdigheden så endte Lyngby med at stå tilbage som sejrherrer.
Forud var gået 90 minutter, hvor AC Horsens nok var en smule mere spilstyrende end De Kongeblå, der til gengæld var effektive på de chancer man fik. AC Horsens fik kampens første chancer ved Troels Kløve, der i tre forskellige situationer testede Lyngby-målmand Nicklas Højlund, der især i en enkelt situation hev en klasseredning ud af ærmet.
Jeppe Brandrup stod for indledningens bedste Lyngby-mulighed, men efter 35 minutter var det Bror Blume, der stjal opmærksomheden. Midtbanespilleren, der netop var blevet sendt på banen som afløser for Jesper Christjansen, dukkede op foran mål, hvor han fik bolden serveret af Lasse Fosgaard – Bror svigtede ikke og så stod det 1-0.
Den stilling holdt frem til pausen, om end Horsens ikke var uden chancer frem til pauseteen. Den tog Horsens' sig tilsyneladende ekstra god tid til, for hjemmeholdet snorksov fra starten af 2. halvleg. 28 sekunder gik der, og så kunne David Boysen udnytte en defensiv fejl til at bringe Lyngby på 2-0.
2. halvleg leverede ikke samme kvalitet som de første 45 minutter. Lyngby var naturligvis godt tilfredse og levede resten af kampen på omstillinger. Horsens havde svært ved at skabe chancer, og faktisk var Lyngby – igen ved David Boysen – tættere på 3-0 end hjemmeholdet var på en reducering.
Der var også en stor kontramulighed til kombinationen Patrick Mortensen og Jeppe Brandrup, men sidstnævntes aflevering manglede præcision. Patrick Mortensen havde også en anden mulighed, men angriberens afslutning strøg forbi mål via Jacob Berthelsen. Hjemmeholdet var farligst efter dødbolde, hvor blandt andet Troels Kløve og Jacob Berthelsen kom frem til chancer efter Martin Retov-frispark.
Retov forsøgte sig også selv i løbet af halvlegen, men det var først i tillægstiden at det blev rigtigt farligt. Jude Nworuh var tæt på, men det blev ved nul til Horsens og to til Lyngby. De Kongeblå snupper dermed sin 2. sejr i træk og fører nu NordicBet Ligaen efter to spillerunder.
Match Facts:
AC Horsens – Lyngby BK 0-2 (0-1)
0-1 Bror Blume (35), 0-2 David Boysen (46)
Lyngbys startopstilling:
1. Nicklas HØJLUND – 20. Jeppe BRANDRUP (<-> 8. Martin ANDERSEN (79)), 12. Mads NORDAM, 24. Thomas SØRENSEN, 17. Casper HØJER NIELSEN – 5. Valon LJUTI, 14. Philip RASMUSSEN (<-> 13. Vito HAMMERSHØY-MISTRATI (73)) – 9. Lasse FOSGAARD, 7. Jesper CHRISTJANSEN (<-> 22. Bror BLUME (28)), 21. David KATZ BOYSEN – 11. Patrick MORTENSEN (c)
Ej benyttet:
Kristian Joensen, Mathias Mejer Knudsen, Frederik Gytkjær, Lee Rochester