Fire scoringer fra Aabech dukkede Skive

Lyngby vandt for anden kamp i træk en storsejr, da de kongeblå søndag eftermiddag besejrede Skive IK med 5-1. Kim Aabech gik målamok med fire scoringer.
Lyngby skulle søndag aften forsøge at følge op på sidste rundes storsejr på 5-0 over HB Køge – det gjorde de kongeblå ganske fint, da man tørnede sammen med Skive IK på Lyngby Stadion. Første halvleg var generelt ikke den helt store oplevelse, da begge hold spillede meget febrilsk på egen banehalvdel.
De kongeblå startede opgøret bedst og nåede tre store chancer indenfor de første 6 minutter. Først lagde Jeppe Brandrup den indover til Jonas Henriksen som headede over. Siden var det Yussuf Poulsens tur til at heade forbi mål og øjeblikke efter var det så Patrick Mortensen, der sparkede over fra midten af feltet.
Chancerne var gode, men ingen af dem kom helt så tæt på, som da Patrick Mortensen efter knapt et kvarters spil fik chancen fra en meget spids vinkel. Angriberen satte selv chancen op, da han modtog og ekspederede bolden videre med ryggen til mål. David Boysen modtog og trak ind i banen for at afslutte – chancen blev blokeret og røg ud til Patrick Mortensen, som nærmest fra baglinjen ekspederede bolden under målmanden, forbi en forsvarer og over på modsatte stolpe – i øvrigt en afslutning, hvor bolden nærmest løb på mållinjen hele vejen på tværs.
Skive var kun farlige, når de formåede at rage tilfældige chancer til sig. Det skabte visse panik-situationer og resulterede i en del farlige hjørnespark – dog uden at Skive fik bolden over stregen. Det lignede derfor 0-0 ved halvleg, men i de døende sekunder ville Kim Aabech det anderledes – midtbanekreatøren bankede en bold i kassen fra kanten af det lille felt til en pauseføring til Lyngby på 1-0.
Og så tog det for alvor fart. Lyngby dominerede fra starten af 2. halvleg og efter knap 10 minutters spil blev Patrick Mortensen nedlagt i feltet af gæsternes keeper. Straffespark og 2-0 til Lyngby – igen ved Kim Aabech. Og da Patrick Mortensen fem minutter senere øgede til 3-0 efter en Lyngby-kontrak, så lignede det en sikker kongeblå sejr. Gæsterne kom imidlertid på 3-1 efter 70 minutter ved Morten Beck Andersen, der fik hovedet på et velsparket hjørnespark.
Lyngby ville dog sætte tingene på plads denne eftermiddag. Og under fem minutter efter reduceringen var det Kim Aabech, som sikrede sig selv et hattrick. Et frispark fra højre side blev slået ind i feltet, hvor Kim Aabech viste stor vilje og fysisk styrke, da han med en forsvarsspiller på ryggen ekspederede Lyngby på 4-1. Kort efter var Patrick Mortensen uhyre tæt på at øge scoren til fem, da han på eksemplarisk vis headede et indlæg mod mål – gæsternes keeper Jonas Jensen var dog vaks og reddede forsøget.
Det var dog blot et spørgsmål om tid, før keeperen igen kom på arbejde. Og med to minutter igen måtte Jonas Jensen så hente bolden ud af netmaskerne for femte gang denne eftermiddag. Et indlæg fra højre fandt vej til Kim Aabech, der selvtillidsfyldt sparkede bolden over i modsatte hjørne – med højre fod. 5-1 til Lyngby blev kampens slutresultat og dermed øger de kongeblå deres føring i Betsafe Ligaen.
Match Facts:
Lyngby BK – Skive IK 5-1 (1-0)
1-0 Kim Aabech (45), 2-0 Kim Aabech (str. 54), 3-0 Patrick Mortensen (59), 3-1 Morten Beck Andersen (70), 4-1 Kim Aabech (74), 5-1 Kim Aabech (88)
Lyngbys startopstilling: Nicklas HØJLUND, Thomas RASMUSSEN, Mathias TAUBER (c), Frederik KRABBE, Jeppe BRANDRUP, Rasmus NIELSEN, Kim AABECH, David BOYSEN (<-> Lasse FOSGAARD (60)), Jonas HENRIKSEN (<-> Fanol PERDEDAJ (46)), Yussuf YURARY POULSEN (<-> Jasin KHAYAT (78)), Patrick MORTENSEN.
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Ryan LAURSEN, Nicolai JOHANNESEN, Alexander GREEN
Advarsler:
Ingen